ClassicVW TECH is een reeks technische boeken over de luchtgekoelde Volkswagen. Anders dan de meeste technische handboeken, vertrekt ClassicVW TECH vanuit de veronderstelling dat de lezer nog geen technische kennis heeft of praktische ervaring. De luchtgekoelde VW wordt uit de doeken gedaan zoals nooit tevoren. Op een eenvoudige en toch gestructureerde manier. Na het lezen van de ClassicVW TECH reeks heeft de lezer een goede basiskennis om zijn klassieke VW beter aan te voelen en beter te begrijpen. Deze boekenreeks is geschikt voor de VW Kever, Karmann Ghia, type 3, VW 411/412 of VW Bus. ClassicVW TECH bestaat uit meerdere volumes, elk volume heeft een specifiek thema. De ClassicVW TECH boeken zijn afgewerkt met harde kaft in luxe uitvoering en tellen 128 pagina per volume. Hieronder een kort overzicht van de inhoud van elk volume.
Alle 7 volumes van deze technische reeks zijn beschikbaar in de webwinkel van Paruzzi (gratis verzending vanaf de aankoop van 2 boeken).
Volkswagen heeft sinds het prille begin van zijn bestaan de onderdelen op een zeer efficiënte manier gerangschikt. Uit het VW onderdeelnummer is dan ook veel informatie te halen. VW gaf zelf microfiches uit en later boekwerken waarbij de complete auto in Exploded View afbeeldingen werden weergegeven. Met deze informatie konden de monteurs op een snelle manier het juiste onderdeel bestellen en direct zien waar dit onderdeel zich bevond in het magazijn. Omdat dit soort informatie ook handig is wanneer je aan je klassieke VW werkt zijn we gestart met het heropmaken van de tekeningen van alle VW motoren in ClassicVW PARTS Groep 1. Deze reeks werd onder andere gemaakt ter ondersteuning van de ClassicVW TECH volume 6 en volume 7 boeken.
We tonen hieronder een aantal voorbeelden uit de boekenreeksen van ClassicVW TECH en ClassicVW PARTS. Dit is uiteraard geen compleet overzicht, onze TECH reeks bijvoorbeeld telt nu al bijna 1000 pagina in totaal. Dit geeft je een eerste indruk van de kwaliteit en het nut van onze technische boeken. Deze technische boekenreeks wordt geïllustreerd met talrijke foto's en tekeningen.
Hoe goed we ons best ook doen om alles na te lezen, na te kijken, durft er toch wel ergens in een boek iets zijn dat voor verbetering vatbaar is. Of er is na de druk van een boek iets veranderd in de VW markt, andere onderdelen worden gebruikt, andere technieken, daarvoor hebben we deze updates ter beschikking voor onze lezers.
“Mijn passie is gegroeid vanuit mijn jeugd, en onze Volkswagen Fastback 1600 TL van 1966. Het geluid van deze wagen blijft voor altijd in mijn geheugen, en herinnert me aan de goede en minder goede tijden van toen. In 2001 ben ik begonnen met het documenteren van mijn technische werkzaamheden. In 2003 dacht ik, waarom niet mijn ervaringen bundelen in een reeks technische boeken om zo mijn kennis te delen met andere VW liefhebbers. ClassicVW TECH was geboren.”
De schrijver, Xavier Delcourt
Geboren in Frankrijk van Franse ouders, in 1965 zijn we verhuisd naar Belgïe in Sint-Niklaas, mijn vader die toen in de textielindustrie werkzaam was, kreeg een nieuwe uitdaging binnenin een Amerikaans bedrijf. Wij verkochten onze Simca Etoile snel om te vervangen door een Volkswagen 1600TL, een type 3 met twee carburateurs en luchtgekoelde boxermotor. Deze was comfortabeler dan de oude Franse Simca om de lange ritten naar Frankrijk en terug te trotseren. Zo is mijn passie voor de type 3 ontstaan. Mijn eerste autootje was dan ook een VW Kever 1200, ik reed daarmee naar mijn eerste job in Brussel in 1986.
Volg Xavier op Linkedin.
Actief in verschillende vakdomeinen
Naast het schrijven en publiceren van de ClassicVW boeken is Xavier Delcourt ook actief in het publiceren van technische catalogi, en digitale magazines.
De auteur is gastdocent in verschillende universiteiten in België en Frankrijk en doceert onderwerpen in de handelswetenschappen zoals Internationale Marketing en e-Commerce aan Europese Bachelor en Master studenten. Hij schreef reeds tal van publicaties in dit domein.
Raadpleeg zijn website op www.HiFiveSTUDIO.eu.
De luchtgekoelde motor
Xavier is gepassioneerd door de techniek van klassieke Volkswagens, zoals je al kon begrijpen. Naast het schrijven van technische boeken is hij ook de uitgever van digitale magazines rond dit onderwerp. Daarnaast werkt hij ook regelmatig aan zijn flat-twin BMW motor, een r75/5 uit 1973.
Dit is een tweecilinder boxermotor, uiteraard luchtgekoeld, vrij gelijkaardig aan de motor in de VW Kever. En wist je trouwens dat de naam boxermotor afkomstig is van de eerste BMW motor?
Volg Xavier op FaceBook.
Aarzel niet om ons feedback te geven over de ClassicVW boekenreeks via info@classicvw.eu. Hoe beter onze boeken hoe leuker uw hobby.
ClassicVW
HiFive BV